Inkomstregistret

Inkomstregistret är en nationell elektronisk databas som Skatteförvaltningen upprätthåller. Registret innehåller uppgifter om löner, förmåner och pension som betalats ut till dig. Uppgifterna i inkomstregistret kommer från dem som betalar ut inkomsterna.

Arbetslöshetskassorna har rätt att hämta sina medlemmars inkomstuppgifter från inkomstregistret för att fatta förmånsbeslut.

Du kan se dina egna inkomstuppgifter genom att logga in på inkomstregistret på www.vero.fi/sv/inkomstregistret.

Vilka uppgifter får arbetslöshetskassorna från inkomstregistret?

Från inkomstregistret får vi sådana löne- och anställningsuppgifter som påverkar din förmån eller din rätt att få förmån. Det kan vara fråga om löner och anställningsförhållanden före arbetslösheten eller alterneringsledigheten samt uppgifter om inkomster du får medan du är arbetslös eller alterneringsledig.

Registret ger oss också sådana uppgifter om sociala förmåner som kan minska förmånen vi betalar ut eller hindra att förmånen betalas ut.

Vilka uppgifter uppger arbetsgivaren till inkomstregistret?

Arbetsgivarna har uppgett lönerna till inkomstregistret sedan januari 2019. Arbetsgivaren ska uppge lönen till inkomstregistret inom fem dagar efter betalningsdagen.

Arbetsgivaren kan anmäla löneuppgifterna till inkomstregistret antingen som ett totalbelopp eller som specificerade. Det är obligatoriskt för arbetsgivaren att uppge löneuppgifterna med åtminstone ett totalbelopp.

Anmälan med ett totalbelopp innebär att lönen anmäls utan specifikationer. Vid ett omfattande anmälningssätt specificeras lönen noggrannare. Arbetsgivaren kan dessutom lämna frivilliga kompletterande uppgifter till inkomstregistret, till exempel gällande frånvaron och intjäningsperioder för löner.

TYJ har sammanställt anvisningar för arbetsgivare om vilka uppgifter arbetslöshetskassorna behöver från inkomstregistret. Du kan läsa anvisningarna här: Uppgifter som arbetslöshetskassorna behöver från inkomstregistret (pdf)

Varför behöver jag ge ett löneintyg?

Även om vi får uppgifter från inkomstregistret kan det hända att vi ber om dina om löne- och anställningsuppgifter också i fortsättningen. Det här beror antingen på att arbetsgivaren inte har uppgett de uppgifter som vi behöver från inkomstregistret eller på att uppgifterna i inkomstregistret inte är tillräckliga för din situation.

Om arbetsgivaren har uppgett uppgifterna med ett omfattande anmälningssätt och även gett frivilliga uppgifter är det mer sannolikt att vi får alla uppgifter vi behöver från inkomstregistret.

Syns inkomster av företagsverksamhet i inkomstregistret?

Inkomster av företagsverksamhet syns vanligen inte i inkomstregistret. Skicka en inkomstutredning som bilaga till din ansökan om du får inkomst av företagsverksamhet.

Om du är lättföretagare kan dina inkomster i vissa fall fås från inkomstregistret, men uppgifterna är inte nödvändigtvis tillräckliga för att behandla en ansökan om förmån. Lämna därför in en arvodesberäkning som bilaga till din ansökan.

Bli medlem

Medlemskap är en försäkring vid arbetslöshet. Vi betjänar våra medlemmar sakkunnigt, vänligt och snabbt i frågor som rör utkomstskydd.

  • Medlemsavgift endast 6,5 euro per månad.
  • Du kan bli medlem hos oss oavsett bransch.
  • Trygghet genom förbundet även i frågor om anställningsförhållande.
  • Trygga din framtid. Vi finns här för dig!