Regeringsprogrammets effekter på utkomstskyddet för arbetslösa
Det nya regeringsprogrammet publicerades 16.6.2023 och det innehåller flera ändringar som gäller utkomstskyddet för arbetslösa. Lagändringarna kommer varken att genomföras eller träda i kraft omedelbart, utan kräver fortfarande beredning innan de träder i kraft. Tidtabellen och detaljerna kommer att preciseras när beredningen framskrider.
Vi informerar om lagändringarna så snabbt som vi får mer information om dem.
Beloppet på den inkomstrelaterade dagpenningen graderas
Enligt regeringsprogrammet kommer beloppet på den inkomstrelaterade dagpenningen att sjunka
- till 80 % av det ursprungliga beloppet efter cirka två månaders arbetslöshet, och
- till 75 % av det ursprungliga beloppet efter cirka åtta månaders arbetslöshet.
I nuläget graderas inte utkomstskyddet för arbetslösa och nivån är densamma under hela den maximala tiden för inkomstrelaterad dagpenning.
Barnförhöjningarna slopas
För närvarande erhålls barnförhöjning för barn under 18 år. Barnförhöjningens storlek för är 7,01 euro per dag för ett barn, 10,29 euro för två barn och sammanlagt 13,29 euro för tre eller flera barn.
Enligt regeringsprogrammet kommer inget barntillägg att betalas i fortsättningen. Effekten av att barnförhöjningen slopas per månad:
- Ett barn: 7,01 euro/dag, 21 x 7,01= 147,21 euro/månad
- Två barn: 10,29 euro/dag, 21 x 10,29= 216,09 euro/månad
- Tre barn eller fler: 13,26 euro/dag, 21 x 13,26= 278,46 euro/månad
Folkpensionsindexet fryses
I regeringsprogrammet har man kommit överens om att frysa folkpensionsindexet. Detta betyder att förmånerna inte ökar i takt med stigande konsumentpriser. Nedskärningens inverkan beror på hur mycket priserna stiger. År 2022 steg folkpensionsindexet med sammanlagt 8 % i och med uppgången i konsumentpriserna.
Frysningen av folkpensionsindexet påverkar alla som får inkomstrelaterad dagpenning.
Arbetsvillkoret förlängs till 12 månader
Arbetsvillkorets längd fördubblas. För närvarande kan inkomstrelaterad dagpenning erhållas efter 26 kalenderveckor, dvs. cirka sex månaders arbete. I framtiden krävs 52 veckors, dvs. cirka ett års arbete.
I fortsättningen intjänas arbetsvillkoret inte i lönesubventionerat arbete
För närvarande intjänas i allmänhet 75 procent av arbetsvillkoret i lönesubventionerat arbete, dvs. det har krävts minst 35 kalenderveckors arbete för att arbetsvillkoret på 26 kalenderveckor ska uppfyllas. Detta kommer nu att slopas, dvs. arbetsvillkoret intjänas inte allas i lönesubventionerat arbete.
Ändringen gällande lönesubventionen påverkar särskilt långtidsarbetslösa.
Arbetsvillkoren bestäms enligt inkomsten i euro
I nuläget intjänas arbetsvillkoret enligt arbetstid. Enligt regeringsprogrammet kommer arbetsvillkoret i fortsättningen intjänas enligt den utbetalda lönen. I den modell som bereddes under den förra regeringen var minimilönen för intjänande av arbetsvillkoret cirka 860 euro per månad.
Detaljerna kring bestämmandet av arbetsvillkoret enligt inkomsten i euro är dock ännu inte klara, så vi vet ännu inte vilka effekter förändringen kan få.
Självrisktiden förlängs till sju dagar
Utbetalningen av inkomstrelaterad dagpenning kan börja efter att man har varit arbetslös arbetssökande under självrisktiden. Självrisktiden är för närvarande fem dagar. I fortsättningen förlängs självrisktiden till sju dagar.
Semesterersättningarna periodiseras
I fortsättningen periodiseras utbetald semesterersättning när anställningsförhållandet upphör. Detta betyder att om du har semester som du inte har tagit ut när anställningsförhållandet upphör, skjuter ersättningen som betalats för semestern upp starten av rätten till inkomstrelaterad dagpenning. Semesterersättning motsvarande en månadslön skjuter fram starten av rätten till inkomstrelaterad dagpenning med cirka en månad. För närvarande påverkar semesterersättningen inte när rätten till inkomstrelaterad dagpenning börjar.
Periodiseringen av semesterersättning och självrisktiden löper inte samtidigt. Självrisktiden börjar efter en eventuell periodisering av semesterersättningen.
Effekten av periodiseringen av semesterersättning beror på hur mycket semester som inte tagits ut. En månads outtagen semester minskar bruttoinkomsterna på den genomsnittliga nivån på inkomstrelaterad dagpenning med cirka 1 600 euro.
Det skyddade beloppet för arbetsinkomst för deltidsanställda slopas
Det skyddade beloppet avser den belopp av arbetsinkomst som du kan tjäna utan att det påverkar den inkomstrelaterade dagpenningen. För närvarande är det skyddade beloppet 300 euro per ansökningsperiod på en månad. 50 % av den inkomst som överstiger det skyddade beloppet dras av från den inkomstrelaterade dagpenningen. Ändringen innebär alltså att den inkomstrelaterade dagpenningen sänks med högst 150 euro per månad för dem som får arbetsinkomst.
De åldersbundna undantagsbestämmelserna inom utkomstskyddet för arbetslösa slopas
I regeringsprogrammet har man också kommit överens om att åldersbundna undantag ska slopas. För närvarande påverkar åldern många delområden inom utkomstskyddet för arbetslösa:
- I vissa situationer kan personer som fyllt 58 år få inkomstrelaterad dagpenning i 500 dagar i stället för 400 dagar.
- Personer som fyllt 57 år kan omfattas av sysselsättningsskyldigheten som garanterar dem en arbetsplats.
- Nivån på inkomstrelaterad dagpenning för personer som fyllt 58 år är skyddad. Skyddet inverkar när personen har ett lågavlönat arbete och blir arbetslös igen så att nivån på den inkomstrelaterade dagpenningen räknas om.
- Personer som fyllt 60 år kan tjäna in inkomstrelaterad dagpenning inom sysselsättningsfrämjande service.
Dessutom kan personer som fyllt 55 år i vissa situationer få möjlighet till bland annat utbildning och ekonomisk ersättning. Denna modell för omställningsskydd skapades under den förra regeringen i stället för tilläggsdagar, dvs. den s.k. pensionsslussen.
Regeringen har inte informerat närmare om huruvida slopandet av åldersbundna undantag gäller alla de undantag som anges ovan.
Systemet med alterneringsledighet slopas
Alterneringsledighet innebär att en person tar ledigt från arbetet i högst ett halvt år och arbetsgivaren anställer en arbetslös person för samma tid. Under alterneringsledigheten betalas ingen lön, utan alterneringsersättning. Alterneringsledigheten har möjliggjort en paus från arbetslivet och på motsvarande sätt erbjudit arbetslösa arbetssökande möjlighet att hitta sysselsättning under alterneringsledigheten.
Enligt regeringsprogrammet kommer systemet med alterneringsledighet att slopas.
Arbetslöshetskassorna ges möjlighet att erbjuda sina kunder arbetskraftsservice
I regeringsprogrammet har man kommit överens om att arbetslöshetskassorna ska få erbjuda sina kunder arbetskraftsservice. För närvarande får kassorna inte göra något för att främja eller stödja sysselsättningen.
Eventuell kombinationsförsäkring
Regeringen ska bereda en modell för kombinationsförsäkring i syfte att förbättra den sociala tryggheten för personer som samtidigt är verksamma både som företagare och löntagare.
Utredning om utvecklingen av förtjänstskyddet
Regeringen utreder en modell för övergång till allmänt förtjänstskydd. Med allmänt förtjänstskydd avses en modell där alla löntagare är berättigade till inkomstrelaterad dagpenning, oavsett av om de hör till en arbetslöshetskassa eller inte.
Ikraftträdande av lagändringar
Alla ovan nämnda riktlinjer i regeringsprogrammet kommer inte nödvändigtvis att genomföras så som de nu är skrivna. Ändringarna träder sannolikt i kraft tidigast i början av 2024.