Ansöka om alterneringsersättning
Ansök skriftligen om alterneringsersättning från arbetslöshetskassan med en separat ansökan.
Observera att du måste ingå ett avtal om alterneringsledighet med din arbetsgivare innan du ansöker om alterneringsersättning. Dessutom måste du meddela TE-byrån om alterneringsledigheten. Se Avtala om alterneringsledighet för mer information.
Systemet med alterneringsledighet har slopats 1.8.2024. Ändringen påverkar inte pågående alterneringsledigheter.
Alterneringsledighet kan hållas på de nuvarande villkor om ledigheten börjar senast den 31.7.2024. Alterneringsledigheten som påbörjades i juli skulle kunna pågå under hela den maximala perioden på 180 kalenderdagar.
Hur ansöker jag om alterneringsersättning?
Gå till Blanketter för att få ansökningsblanketten för alterneringsersättning. Fyll i ansökningsblanketten och skicka den till arbetslöshetskassan. Du kan lämna in din ansökan med bilagor via vår e-tjänst under fliken Bilagor. Alternativt kan du skicka din ansökan med bilagor per post till arbetslöshetskassan.
Skicka din ansökan om alterneringsersättning till arbetslöshetskassan när alterneringsledigheten börjar. Alterneringsersättning söks med en ansökan för hela alterneringsledigheten.
Vi börjar behandla din ansökan när du inleder din alterneringsledighet. Vi kommer då att kontakta dig om vi behöver ytterligare redogörelser. Du får ditt beslut om alterneringsersättning i samband med den första betalningen.
Vänligen ansök om alterneringsersättning senast inom 3 månader från alterneringsledighetens början, så att din ansökan inte blir försenad.
Om det sker förändringar i din situation under alterneringsledigheten ber vi dig meddela arbetslöshetskassan om saken utan dröjsmål.
Alterneringsersättningen betalas ut retroaktivt för en kalendermånad i taget. Du hittar betalningsdagarna under Datum för utbetalning av alterneringsersättning.
Bilagor till ansökan om alterneringsersättning
För att fastställa din alterneringsersättning behöver vi information om de löner du tjänat före alterneringsledigheten. Vi får din löneinformation direkt från inkomstregistret. Uppgifterna som arbetsgivaren har lämnat in till inkomstregistret är dock inte alltid tillräckliga. I sådana fall ber vi dig eller din arbetsgivare om mer detaljerad löneinformation.
Bifoga följande till din ansökan om alterneringsersättning
- Alterneringsavtal
Andra eventuella bilagor
- Om du har haft sänkt lön på grund av sjukdom under de senaste 52 veckorna före alterneringsledigheten, ber vi dig bifoga ett löneintyg till din ansökan. På intyget ska anges separat löneuppgifterna för de perioder då du fick sänkt lön.
- Om du har haft partiell vårdledighet under de senaste 13 månaderna före alterneringsledigheten, ber vi dig bifoga en redogörelse för hur vårdledigheten har genomförts till din ansökan. Vi behöver information om tiden för partiell vårdledighet och om vårdledigheten har ordnats så att du har varit borta från arbetet hela dagar.
- Senast fastställda beskattningsbeslutet, om du har företagande som bisyssla eller om du har en jord- eller skogsfastighet.
- Om du har fått resultatpremier, bifoga ett intyg om beloppet av resultatpremien och den period under vilken resultatpremien intjänades till din ansökan.
- Tillförlitliga utredningar om de arbetsavtals- eller tjänsteförhållanden och därmed jämförbara tidsperioder som saknas i Pensionsskyddscentralens arbetspensionsutdrag och utan vilka villkoret om arbetshistoria inte uppfylls.
Behövs ett skattekort?
Vi får automatiskt informationen på ditt löneskattekort från Skatteförvaltningen. I sådana fall behöver du inte skicka ditt skattekort till oss. Observera att när vi använder löneskatteuppgifter är förskottsinnehållningen alltid minst 25 procent, även om procentsatsen som anges på ditt skattekort är lägre.
Du har möjlighet att beställa ett skattekort för förmåner av Skatteförvaltningen. När vi får ett sådant skattekort kan vi verkställa förskottsinnehållningen enligt den procentsats som står på kortet.
Du kan beställa ett ändringsskattekort från skattebyrån eller via tjänsten MinSkatt. När du anmäler Aaria Arbetslöshetskassa som utbetalare av förmånen, kommer Skatteförvaltningen att skicka information om ditt skattekort till oss elektroniskt.
Se Beskattning för mer information om förskottsinnehållning på förmåner och skattekort.