Handläggning av ansökningar

Ansökningar om inkomstrelaterad dagpenning som kommer in till arbetslöshetskassan handläggs enligt typ av ansökan i den ordning de anländer. Du kan se datumet på de ansökningar som vi behandlar för närvarande på ingångssidan på vår webbplats.

Handläggningstiden beror bland annat på när i månaden du skickat in ansökan, om det behövs tilläggsutredningar, om du arbetat under ansökningstiden och samt på utlåtanden från TE-byrån. Vi kontaktar dig om vi behöver mer information för att behandla din ansökan.

Behandlas min ansökan redan?

Det datum som anges för olika typer av ansökningar på ingångssidan på vår webbplats visar när de ansökningar har kommit in som vi behandlar för närvarande. Om du har skickat in din ansökan före det datum som visas på ingångssidan, men ännu inte fått ett betalningsmeddelande om inkomstrelaterad dagpenning, behandlas din ansökan fortfarande.

Vi får alltid mest ansökningar i början av månaden. Behandlingstiderna är därför vanligtvis längre i början av månaden jämfört med slutet av månaden.

Vad betyder de olika typerna av ansökningar?

Första ansökan

Första ansökan avser din första ansökan om inkomstrelaterad dagpenning. Din ansökan betraktas också som en första ansökan om det har gått över ett halvår sedan din senaste ansökan om inkomstrelaterad dagpenning.

Vi behandlar din ansökan som en första ansökan också om du i minst ett halvår har arbetat eller varit till exempel föräldraledig eller sjukledig.

Handläggningstiden för den första ansökan är alltid längre, eftersom vi också kontrollerar din rätt till inkomstrelaterad dagpenning och beräknar beloppet på din dagpenning. Den genomsnittliga handläggningstiden för första ansökan är 2–3 veckor.

Jämkad fortsatt ansökan

Med jämkad fortsatt ansökan ansöker du om jämkad dagpenning. Din fortsatta ansökan är jämkad fortsatt ansökan om du har arbetat deltid eller har fått lön för deltidsarbete under ansökningsperioden. Handläggningstiden för jämkad fortsatt ansökan är cirka två veckor.

Fortsatt ansökan

Fortsatt ansökan är den ansökan du lämnar in om du efter din första ansökan om inkomstrelaterad dagpenning fortfarande är helt arbetslös eller helt permitterad. Vi betalar vi in den inkomstrelaterade dagpenningen på ditt konto inom ett par veckodagar om det inte har skett någon förändring i din situation. Om det finns något vi måste granska eller utreda i din fortsatta ansökan, behandlar vi den inom en vecka efter att vi fått den.

Du kan fylla i fortsatt ansökan som en snabb ansökan om du har ansökt om inkomstrelaterad dagpenning för perioder om en månad eller fyra kalenderveckor, det inte finns något avbrott mellan ansökningarna, den föregående ansökningsperioden har behandlats, du är helt arbetslös eller permitterad, och det inte har skett några andra förändringar i din situation. Om alla förutsättningar uppfylls, erbjuder systemet alternativet automatiskt.

Snabba ansökningar, precis som andra ansökningar om inkomstrelaterad dagpenning, handläggs i den ordning de anländer. Med en snabb ansökan kan du alltså skicka in din ansökan snabbare till oss, men alla fortsatta ansökningar handläggs i den ordning de kommer in.

När får jag inkomstrelaterade dagpenning och var kan jag se betalningsmeddelandet?

När vi har börjat behandla din ansökan ber vi om mer information av dig om det behövs. När vi har fått all nödvändig information kan vi slutföra behandlingen av din ansökan.

Vi betalar in den inkomstrelaterade dagpenningen på ditt konto inom några vardagar efter att vi har fått alla nödvändiga uppgifter för att behandla din ansökan. Inkomstrelaterad dagpenning betalas ut fem dagar i veckan (mån–fre). Vi betalar inte ut dagpenning på söckenhelger.

I vår e-tjänst eKommunikation kan du själv välja hur betalningsmeddelandet ska skickas. Logga in på eKommunikation och öppna Inställningar på e-tjänstens ingångssida. I inställningarna kan du välja hur du vill att betalningsmeddelandet ska skickas.

Du får ett betalningsmeddelande om utbetald dagpenning på det sätt som du valt:

  • till eKommunikation och hem per post,
  • till e-Kommunikation och per sms eller
  • endast till eKommunikation.

Meddelandet per sms och till eKommunikation skickas samma dag som vi har behandlat din ansökan. Dagpenningen betalas i regel ut följande vardag (mån–fre) efter att betalningsmeddelandet har skickats.

Ta i bruk elektroniska beslut

Du kan få  förmånsbeslut elektroniskt via eKommunikation istället för per post. Du kan själv enkelt ändra leveranssätten för besluten i eKommunikations inställningar.

När du har valt eKommunikation som leveranssätt för beslut skickar vi dig meddelande om nya beslut via sms eller e-post. Om du inte läser beslutet inom sju dagar skickar vi det till dig per post.

Du kan vid behov skriva ut beslutet från eKommunikation eller spara det i PDF-format på din enhet.

Om du önskar kan du alltid återgå till beslut som skickas med posten genom att ändra leveranssättet i eKommunikation.

Handläggningsgaranti

Ansökan om arbetslöshetsförmåner har en handläggningsgaranti som fastställs i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Vi ger beslut om inkomstrelaterad dagpenning senast den 30:e dagen från det att ansökan har anlänt.

Vi kan inte fatta ett beslut innan vi har fått alla nödvändiga uppgifter för att kunna behandla ansökan. Vi ger beslutet senast den 14:e dagen från det att vi har mottagit de uppgifter som behövs för att avgöra ärendet.

Bli medlem

Medlemskap är en försäkring vid arbetslöshet. Vi betjänar våra medlemmar sakkunnigt, vänligt och snabbt i frågor som rör utkomstskydd.

  • Medlemsavgift endast 6,5 euro per månad.
  • Du kan bli medlem hos oss oavsett bransch.
  • Trygghet genom förbundet även i frågor om anställningsförhållande.
  • Trygga din framtid. Vi finns här för dig!