Sökande av ändring
Om du anser att Aaria Arbetslöshetskassas beslut är felaktigt, eller om du är missnöjd med beslutet, kan du söka ändring i det.
Tveka inte att kontakta oss om du behöver hjälp med att förstå beslutet. Då går vi igenom beslutet och dess motiveringar tillsammans. Om det framgår att vi av misstag har fattat ett felaktigt beslut kan vi korrigera det själva.
Om vi inte kan ändra beslutet och du fortfarande är missnöjd med det, kan du söka ändring i beslutet.
I vilka beslut kan man söka ändring?
Du kan söka ändring i de beslut som arbetslöshetskassan har fattat. Du kan således inte kan söka ändring i ett betalningsmeddelande eller i arbetskraftsmyndigheten utlåtande.
Om du är missnöjd med arbetskraftsmyndigheten utlåtande, kan du söka ändring i det genom att söka ändring i arbetslöshetskassans beslut som fattats på basis av arbetskraftsmyndigheten utlåtande. Även om du vill söka ändring i arbetskraftsmyndigheten utlåtande är det kassans beslut du ska söka ändring i.
Vart skickar man besvärsskriften och var behandlas den?
Om du är missnöjd med arbetslöshetskassans beslut kan du söka ändring i det hos besvärsnämnden för social trygghet.
Skicka din besvärsskrift jämte bilagor till Aaria Arbetslöshetskassas så att vi först kan undersöka om vi kan rätta beslutet i enlighet med dina yrkanden. Om vi inte kan rätta beslutet så som du önskar, vidarebefordrar vi ditt besvär till besvärsnämnden för social trygghet.
Om besvärsnämnden för social trygghet avslår ditt besvär kan du överklaga beslutet till försäkringsdomstolen. Också då ska du skicka ditt besvär till arbetslöshetskassan; vi vidarebefordrar det till försäkringsdomstolen. Försäkringsdomstolens beslut är slutligt och kan inte överklagas.
Om ditt besvär godkänns behandlar vi din ansökan på nytt och ger dig ett nytt beslut.
När ska besväret lämnas in?
Besvärsskriften ska vara framme hos arbetslöshetskassan inom 30 dagar efter att du tagit del av beslutet. Det räcker med att besväret är framme före utgången av ifrågavarande dygn.
Du anses ha delgivits beslutet den 7:e dagen efter att beslutet har postats till den adress som du har uppgett.
Lämna in ditt besvär till arbetslöshetskassan så fort som möjligt så att det inte försenas. Besvärsnämnden för social trygghet och försäkringsdomstolen behandlar inte försenade besvär, om det inte föreligger synnerligen vägande skäl till förseningen.
Hur söker man ändring?
Gör ett skriftligt besvär och rikta den till besvärsnämnden för social trygghet. Om du överklagar besvärsnämndens beslut riktar du besväret till försäkringsdomstolen.
Uppge följande i ditt besvär:
- nummer för beslutet som du söker ändring i
- på vilka punkter du yrkar på ändring i beslutet
- vilka ändringar du yrkar på i beslutet
- motivering till varför du söker ändring
- namn, hemkommun, postadress och telefonnummer.
Om din lagliga företrädare eller ditt ombud för din talan eller om någon annan än du själv har upprättat besvärsskriften, ska du i besväret även uppge kontaktuppgifter till den personen (namn, hemkommun, postadress och telefonnummer).
Bifoga det beslut som du söker ändring i till ditt besvär. Bifoga också de handlingar som du åberopar i ditt besvär, om du inte redan tidigare har lämnat in dem till arbetslöshetskassan. Du kan även lämna in tilläggsutredningar senare.
Du själv, din lagliga företrädare eller ditt ombud måste underteckna besvärsskriften. Om du inte själv skriver under besvärsskriften och om ditt ombud inte är advokat eller allmänt rättsbiträde, ska du bifoga en fullmakt som du har undertecknat.
Hur lämnas besväret in?
Du kan lämna in besväret till Aaria Arbetslöshetskassa personligen eller via ditt ombud, per post eller med ett bud.
Alternativt kan du lämna in besväret via vår elektroniska ärendehanteringstjänst, e-tjänsten. Tjänstens förbindelse är skyddad.
Om du skickar besväret per post, ska du skicka det i så god tid att besväret eller ett meddelande om försändelsens ankomst är framme innan besvärstiden går ut.