Frågor om Aarias tjänster
Jag har problem på arbetsplatsen. Kan jag få juridisk rådgivning från Aaria för att lösa problemet?
Arbetslöshetskassorna kan inte ge juridisk rådgivning vid problem i anställningen. Du får råd i juridiska frågor som rör ditt arbets- eller tjänsteförhållande av ditt fackförbund. Fackförbunden erbjuder även andra medlemsförmåner. Du hittar alla våra medlemsförbund under Medlemsförbund.
Vår uppgift är att ge våra medlemmar en inkomsttrygghet enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Vi betalar inkomstrelaterad dagpenning, alterneringsersättning och rörlighetsunderstöd. Vi ger dig gärna råd i alla frågor som rör dessa förmåner.
Var kan jag se beslut och besked om betalning?
Du får beslut med posten inom några arbetsdagar efter att din ansökan behandlats. Du kan också se beslutet på eKommunikation på sidan Status. Du kan få förmånsbeslut elektroniskt via eKommunikation istället för per post. Du kan själv enkelt ändra leveranssätten för besluten i eKommunikations inställningar.
Observera att du inte nödvändigtvis får något nytt beslut vid handläggning av exempelvis fortsättningsansökningar, utan du får endast ett meddelande om betalning.
Du kan välja leveranssätt för betalningsmeddelande i inställningarna i eKommunikation. Du får ett betalningsmeddelande om utbetald dagpenning enligt ditt val:
- eKommunikation och SMS,
- eKommunikation och hem per post eller
- endast till eKommunikation.
Om du inte ändrar leveranssätt får du ett betalningsmeddelande i eKommunikation och per post hem.
Hur får jag veta hur mycket Aaria har betalat mig i förmån i år?
Du kan se betalningsuppgifter om förmånen i det senaste betalningsmeddelandet. Du ser betalningsmeddelanden i eKommunikation på sidan Statusinformation. I det övre högra hörnet av betalningsmeddelandet finns ett fält som visar förmånsbeloppet som betalats ut under innevarande år.
Observera att ackumuleringen som syns på betalningsmeddelandet innehåller uppgifter enligt betalningsdatum. Vid årsskiftet är det bra att uppmärksamma att förmånen som betalas ut för december kan synas först på utbetalningsdagen i januari i början av året.
Vid behov kan du be vår kundtjänst om betalningsuppgifterna för förmånen.
Jag kan inte använda eKommunikation. Kan jag skicka e-post till er?
Vi rekommenderar att våra medlemmar använder eKommunikation för att skicka meddelanden, ansökningar och bilagor. Genom eKommunikation kan du ta kontakt med oss på ett informationssäkert sätt. Dessutom arkiveras meddelanden, ansökningar och bilagor i eKommunikation så att du kan läsa dem senare.
Du når vår kundtjänst via e-post på adressen asiakaspalvelu@aariakassa.fi. Skicka inte personuppgifter eller annan konfidentiell information till oss via e-post om du inte kan kryptera sändningen av ditt meddelande. Om du inte har krypterad e-post och inte kan använda eKommunikation, vänligen meddela vår kundtjänst. Vi skickar dig ett krypterat e-postmeddelande som du kan svara på säkert.
Vi svarar på ditt meddelande inom tre arbetsdagar.